Impressum / gegevens
Kvk-nummer: 69262292
BTW-id: NL001148351B70
AGB Code: zorgverlening - 91105092 |
AGB Code: onderneming. - 41785876 |
Algemene voorwaarden
Algemene Voorwaarden Yvonne’s Zorg op Maat
Artikel 1; Definities
1. Yvonne’s Zorg op Maat wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als dienstverlener.
2. De wederpartij van de dienstverlener wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als opdrachtgever.
3. Partijen zijn dienstverlener en opdrachtgever samen.
4. Met de overeenkomst wordt bedoeld de overeenkomst tot dienstverlener tussen partijen.
Artikel 2; Toepasselijkheid algemene voorwaarden.
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, overeenkomsten en leveringen van diensten of goederen door of namens de dienstverlener.
2. Afwijken van deze voorwaarden kan alleen als dat duidelijk door de partijen is overeengekomen.
3. De overeenkomst bevat voor de dienstverlener steeds inspanningsverplichtingen, geen resultaatverplichtingen.
Artikel 3; Betaling
1. Declaraties meten binnen 14 dagen na factuurdatum betaald zijn, tenzij partijen hierover andere afspraken hebben gemaakt of op de declaratie een andere betaaldatum vermeld is.
2. Betaalt de opdrachtgever niet op tijd, dan is hij in gebreke. Blijft de opdrachtgever in gebreke, dan is dienstverlener gerechtigd de verplichtingen op te schorten totdat opdrachtgever aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
3. Blijft de opdrachtgever in gebreke, dan zal tot dienstverlener tot invordering overgaan. De kosten met betrekking tot invordering komen voor rekening van de opdrachtgever. Wanneer opdrachtgever in verzuim is, is hij wettelijke (handels)rente, buitengerechtelijke incassokosten en overige schade verschuldigd aan dienstverlener. De incassokosten worden berekend aan de hand van het besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
4. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de opdrachtgever zijn de vorderingen van dienstverlener op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
5. Weigert opdrachtgever zijn medewerking aan uitvoering van de opdracht door dienstverlener, dan is hij steeds verplicht de afgesproken prijs aan de dienstverlener te betalen.
Artikel 4; Prijsindexering.
1. Opdrachtgever moet in ieder geval schriftelijk instemmen met een verhoging van de kosten en de uurlonen, voor zover die verhoging wordt vastgesteld aan de hand van de navolgende indexeringsclausule: de nieuwe vergoedingen worden vastgesteld door de bestaande prijzen te vermenigvuldigen met een breuk waarvan de teller is het indexcijfer dat geldt voor de maand april voorafgaande aan de verhoging en waarvan de noemer is het indexcijfer dan geld voor de maand april van het daaraan voorafgaande jaar. De indexcijfers zijn prijsindexcijfers van de gezinsconsumptie(CPI), alle huishoudens, gepubliceerd door het Centraal Bureau voor Statistiek te ’s Gravenhage.
Artikel 5;Offertes en prijs
1. Levertijden in offertes zijn indicatief en geven koper bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overgekomen.
2. Offertes gelden niet automatisch voor nabestellingen. Partijen moeten dit uitdrukkelijk en schriftelijk overeenkomen.
3. De op offertes en facturen genoemde prijs bestaat uit de koopprijs inclusief btw en eventuele andere overheidsheffingen.
Artikel 6; Honorarium opdracht dienstverlener.
1. Partijen kunnen bij de totstandkoming van de overeenkomst een vaste prijs overeenkomen.
2. Indien geen vaste prijs is overeengekomen, wordt het honorarium vastgesteld op de grond van de werkelijk bestede uren. Het honorarium wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van de dienstverlener, geldend voor de periode waarin zij de werkzaamheden verricht, tenzij een daarvan afwijkend uurtarief is overeengekomen.
Artikel 7; Informatieverstrekking door opdrachtgever
1. Opdrachtgever stelt alle informatie die voor uitvoering van de opdracht relevant is beschikbaar voor de dienstverlener.
2. Opdrachtgever is verplicht alle gegevens en bescheiden, die dienstverlener meent nodig te hebben voor het correct uitvoeren van de opdracht, tijdig en in de gewenste vorm en op de gewenste vorm beschikbaar te stellen.
3. Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan dienstverlener ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de opdracht net anders voortvloeit.
4. Indien en voor zover opdrachtgever dit verzoekt retourneer dienstverlener de betreffende bescheiden.
5. Stelt opdrachtgever niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door dienstverlener verlangde gegevens en bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de opdracht hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra honorarium voor de rekening van de opdrachtgever.
Artikel 8; Intrekking opdracht
1. Het staat opdrachtgever vrij om de opdracht aan dienstverlener op elk gewenst moment te beëindigen.
2. Wanneer opdrachtgever de opdracht intrekt, is opdrachtgever verplicht het verschuldigde loon en gemaakte onkosten van dienstverlener te betalen.
Artikel 9; Uitvoering van overeenkomst
1. Dienstverlener voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit.
2. Dienstverlener heeft het recht om werkzaamheden te laten verrichten door derden.
3. De uitvoering geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord en betaling van het eventueel afgesproken voorschot.
4. Het is de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever dat dienstverlener tijdig kan beginnen aan de opdracht.
Artikel 10; Contractduur opdracht
1. De overeenkomst tussen opdrachtgever en dienstverlener wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
2. Zijn partijen binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nooit een fatale termijn. Bij overschrijding van deze termijn moet opdrachtgever dienstverlener schriftelijk in gebreke stellen.
Artikel 11; Wijziging van de overeenkomst
1. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering van de opdracht noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.
2. Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Dienstverlener stelt de opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte.
3. Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft, licht de dienstverlener opdrachtgever hierover vooraf schriftelijk in.
4. Indien partijen een vast honorarium zijn overeengekomen, geeft dienstverlener daarbij aan in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.
5. In afwijking van het bepaalde in het derde lid van dit artikel kan dienstverlener geen meerkosten in rekening brengen indien de wijziging of aanvulling het gevolg is van omstandigheden die aan hem kunnen worden toegerekend.
Artikel 12; Overmacht
1. In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75Burgelijk wetboek geldt dat en tekortkoming van de dienstverlener in de nakoming van enige verlichting jegens opdrachtgever net aan dienstverlener kan worden toegerekend in geval van een van de wil van dienstverlener onafhankelijke omstandigheid, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen jegens opdrachtgever geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van de dienstverlener kan worden verlangd. Tot die omstandigheden worden mede gerekend wanprestaties van toeleveranciers of andere derden stroomstoring, computervirussen stakingen en werkonderbrekingen.
2. Indien zich een situatie als hiervoor bedoeld voordoet als gevolg waarvan dienstverlener niet aan zijn verplichtingen jegens opdrachtgever kan voldoen, dan worden de verplichtingen opgeschort zolang dienstverlener niet aan zijn verplichtingen kan voldoen, Indien de in de vorige situatie 30 kalenderdagen heeft geduurd, hebben partijen het recht de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden.
3. Dienstverlener is in het geval als bedoeld in het tweede lid van dit artikel niet gehouden tot vergoeding van enige schade, ook niet als dienstverlener als gevolg van de overmachtstoestand enig voordeel geniet.
Artikel 13; Overdracht van rechten
1. Rechten van een partij uit deze overeenkomst kunnen niet worden overgedragen zonder voorafgaande schriftelijke instemming van de andere partij. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83 tweede lid Burgerlijk Wetboek.
Artikel 14; Aansprakelijkheid
1. Iedere aansprakelijkheid voor schade, voortvloeiende uit of verband houdende met de uitvoering van de overeenkomst, is steeds beperkt tot het bedrag dat in de desbetreffende geval door de gesloten (beroeps) aansprakelijkheidsverzekering(en) wordt uitbetaald. Dit bedrag wordt vermeerderd met het bedrag van het eigenrisico volgens de desbetreffende polis.
2. De aansprakelijkheidsbeperking geldt ook als dienstverlener aansprakelijk wordt gesteld voor schade die direct of indirect voortvloeit uit het niet deugdelijk functioneren van de door dienstverlener bij de uitvoering gebruikte apparatuur, software gegevensbestanden registers of andere zaken.
Artikel 15; Geheimhouding
1. Opdrachtnemer is Verzorgende-IG en gaat zorgvuldig om met vertrouwelijke informatie over de zorgvrager (beroepsgeheim). Dat betekent onder andere dat alles wat mij in vertrouwen is verteld, of wat ik gehoord of gezien heb, dat het vertrouwelijk van aard is geheim gehouden wordt.
2. Alleen informatie van en over de zorgvrager wordt gegeven aan andere, inclusief naasten van de zorgvrager, als de zorgvrager (en/of zijn vertegenwoordiger) daarvoor toestemming geeft.
3. Slechts in uitzonderlijke gevallen mag ik mijn zwijgplicht verbreken, als ik een conflict ervaar, tussen mijn plicht tot geheimhouding en mijn plicht om ernstige schade voor de zorgvrager of een ander te voorkomen.
Artikel16 ; Aansprakelijkheid opdrachtgever
1. Ingeval een opdracht wordt verstrekt door meer dan 1 persoon, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de bedragen die uit hoofde van de opdracht aan de dienstverlener verschuldigd zijn.
2. Wordt de opdracht middellijk of onmiddellijk verstrekt door een natuurlijk persoon namens een rechtspersoon, dan kan deze natuurlijke persoon tevens in privé opdrachtgever zijn. Daarvoor is vereist dat deze natuurlijk persoon beschouwd kan worden als de (mede) beleidsbepaler van de rechtspersoon. Bij wanbetaling door de rechtspersoon is de natuurlijke persoon dus aansprakelijk voor de betaling van de declaratie, onverschillig of deze al dan niet op verzoek van de opdrachtgever, ten name van een rechtspersoon dan wel name van de opdrachtgever als natuurlijkpersoon of hen beiden is gesteld.
Artikel 17; Vrijwaring
1. Dienstverlener vrijwaart opdrachtgever tegen alle vorderingen en andere aanspraken van derden en daaruit voortvloeiende schade als gevolg van de tekortkoming door de wederpartij van deze overeenkomst of enig ander handelen of nalaten van dienstverlener. Deze vrijwaring geldt onverminderd hetgeen in artikel 15 over aansprakelijkheid is gegeven.
2. Deze vrijwaring geldt niet voor zover dienstverlener niet bekend was en evenmin bekend behoorde te zijn met de rechten waarop een dergelijke vordering is gebaseerd.
Artikel 18; Klachten
1. Opdrachtgever is verplicht klachten over de verrichte werkzaamheden direct te melden aan dienstverlener. De klacht bevat een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming. Zodat dienstverlener in staat is hier adequaat te reageren.
2. Is een klacht gegrond, dan is dienstverlener allen gehouden de werkzaamheden alsnog te verrichten zoals partijen dat zijn overeengekomen.
3. Indien de opdrachtgever niet tevreden is met de inhoudelijke afhandeling van de klacht, heeft hij/zij de mogelijkheid zich te richten tot de onafhankelijke klachtencommissie van Klachtenportaal Zorg
Artikel 19; Toepasselijk recht
1. Op deze overeenkomst tussen dienstverlener en opdrachtgever is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing. De Nederlandse rechter is bevoegd.
2. Wanneer in een gerechtelijke procedure één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden als onredelijk bezwarend worden aangemerkt, dan blijven de overige bepalingen onverminderd van kracht.